Beoordeling:  
Levertijd: 2-3 werkdagen

Brecht gaat voor recht

Marianne Vogel

prijs: € 19.95

428 pagina's, Paperback

ISBN: 9789464247893


Over het boek

Het legendarische toneelstuk van Bertolt Brecht, De Dreigroschenoper, moet over zes dagen in première gaan in het Berlijnse Spreetheater. Maar dan wordt prima donna Martin Bodenfeld vermoord, die de hoofdrol van Mackie Messer zou spelen. Particulier onderzoekers Sofie Bank en Frits Arends onderzoeken de moord in opdracht van de Groningse rederijkerskamer Concordia. Voor Concordia is het van levensbelang dat de Dreigroschenoper doorgaat. Bank en Arends belanden in een doolhof van intriges en passies, schijn en maskerspel. Ook worden ze de jaren twintig ingezogen, want Martins grootouders en Brecht waren bevriende communisten en vochten tegen de nazi’s. Onder die vriendschap gistte het... Kan de moord verband houden met die tijd? In haar literaire thriller Brecht gaat voor recht dompelt Marianne Vogel je onweerstaanbaar onder in de backstage-wereld van het theater. Daar vindt iemand ondanks alles de moed zich uit te spreken.
TitelBrecht gaat voor recht
Auteur(s)Marianne Vogel
OndertitelBerlijnse thriller
ISBN9789464247893
Afmetingen215x135x38 mm
Aantal pagina's428
Uitgever
TaalNederlands; Vlaams
Levertijd2-3 werkdagen
Prijs€ 19.95
BindwijzePaperback
Gewicht575 gram

  Sfeervolle, maar ook volle Berlijnse thriller

Geschreven op donderdag 30 september 2021 door Jos van Cann
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral” (“Eerst komt het vreten, dan komt de moraal”). Een uitspraak van de belangrijkste (Duitse) theatermakers en -vernieuwers, Bertold Brecht (1898-1956). Brecht en Berlijn zijn nauw met elkaar verbonden en het is dan ook niet helemaal een verrassing dat ook de vijfde ‘Berlijnse thriller’ thriller van Marianne Vogel de twee verbindt. Het draait allemaal om de Dreigroschenoper… Dit legendarische toneelstuk van Bertolt Brecht moet over zes dagen in première gaan in het Berlijnse Spreetheater. Echter: hoofdrolspeler Martin Bodenfeld wordt vermoord.

Particulier onderzoekers Sofie Bank en Frits Arends – bekend uit de vier voorgaande Berlijnse thrillers van Vogel – raken betrokken bij het onderzoek naar de moord in opdracht van de Groningse rederijkerskamer Concordia, voor wie het doorgaan van de première van levensbelang blijkt. Maar er zijn meer partijen die een rol spelen in deze zaak; elk met een flinke dosis eigenbelang. Bovendien heeft Sofie ook nog te maken met een chantagepoging van de voormalige Stasi-officier die belastend materiaal over haar Duitse vader dreigt openbaar te maken.

Onuitputtelijke bron
Vogel heeft zo, en met deze setting en bezetting, een schier onuitputtelijke bron van gecreëerd van al of niet acterende verdachten, de spiegelwereld van het theater, op de achtergrond spelende verhalen uit de scene in de jaren twintig – inclusief de strijd tussen de communisten en de opkomende fascisten – en, niet te vergeten, elementen als jaloezie, hebzucht en wraak. Bank en Arends krijgen bovendien ook nog eens te maken met persoonlijke (doods)bedreigingen, dubbele agenda’s en aanslagen.

Overdaad
Dat maakt van Brecht gaat voor recht een overvolle thriller, die bij tijd en wijle dreigt te bezwijken onder de overdaad. Want alle zijlijnen en (historische) uitweidingen zijn op zichzelf interessant genoeg, maar gaan ook ten koste van de hoofdlijn van het verhaal. En dus ook van de spanning, al weet ze die naar het einde toe wel netjes op te bouwen.
Waar Vogel echter wederom in slaagt is haar vijfde een echte, zeer sfeervolle Berlijnse thriller te maken, net als de vier voorgaande: Geest & Beest (2018); Communistengoud en kerstengelen (2016); In de schaduw van Marlene Dietrich (2014) en Gedeelde stad, geheelde stad (2012).
Voor wie er na 412 pagina’s er nog niet genoeg van kan krijgen: in het nawoord van zeven pagina’s geeft ze uitleg en toelichting met daarbij ook nog een verwijzing naar acht films en vier websites en 26 geraadpleegde boeken.

Voeg een recensie toe »

Recensies

Er zijn nog geen recensies van klanten voor dit boek. Wees de eerste!