Beoordeling:  

Dit artikel kan helaas niet besteld worden.

Bloedlink

Jens Lapidus

prijs: € 15.00

447 pagina's, Paperback

ISBN: 9789022994450


Dit boek is vervangen door ISBN 9789400502956. U kunt op de ISBN klikken om naar de pagina van dat boek te gaan.

Over het boek

Thomas Andrén, een corrupte politieagent met huwelijksproblemen, gaat zonder toestemming van zijn superieuren op zoek naar de identiteit van een onherkenbaar verminkt lijk. Wanneer hij geschorst wordt, treedt hij als uitsmijter en wapendeskundige in dienst van de Stockholmse maffiabaas Radovan. Zo komt hij de voormalige huurling Niklas Brogren op het spoor, wiens persoonlijke missie het is om mannen die vrouwen mishandelen een lesje te leren. De paden van Thomas en Niklas kruisen elkaar op een in het diepste geheim gehouden feest, waar machtige mannen zich laten bedienen door illegale prostituees. Terwijl Thomas langzaam maar zeker doordringt in de smerigste politieke cover-up uit de Zweedse geschiedenis, slijpt Niklas zijn messen¿
Thomas Andrén, een corrupte politieagent met huwelijksproblemen, gaat zonder toestemming van zijn superieuren op zoek naar de identiteit van een onherkenbaar verminkt lijk. Wanneer hij geschorst wordt, treedt hij als uitsmijter en wapendeskundige in dienst van de Stockholmse maffiabaas Radovan. Zo komt hij de voormalige huurling Niklas Brogren op het spoor, wiens persoonlijke missie het is om mannen die vrouwen mishandelen een lesje te leren. De paden van Thomas en Niklas kruisen elkaar op een in het diepste geheim gehouden feest, waar machtige mannen zich laten bedienen door illegale prostituees. Terwijl Thomas langzaam maar zeker doordringt in de smerigste politieke cover-up uit de Zweedse geschiedenis, slijpt Niklas zijn messen…

TitelBloedlink
Auteur(s)Jens Lapidus
Vertaler(s)Jasper Popma
ISBN9789022994450
Is vervangen door ISBN9789400502956
Afmetingen235x155x43 mm
Aantal pagina's447
UitgeverA.W. Bruna Uitgevers
TaalNederlands; Vlaams
LevertijdNiet meer leverbaar
Prijs€ 15.00
BindwijzePaperback
Gewicht759 gram

  Alweer een voltreffer

Geschreven op woensdag 21 juli 2010 door Lillian Horward

Het tweede deel van de Stockhom-trilogie van Lapidus. De lezers die denken dat dit boek verder gaat waar het vorige boek stopt komt bedrogen uit. Lapidus heeft nu weer drie nieuwe criminelen als hoofdpersoon genomen. Pas op het einde van het boek komen zijdelings een paar spelers uit Snel Geld even langs. Lapidus zegt dat de basis verhalen zijn vanuit de criminele wereld. Dat belooft weinig goeds voor Stockholm als stad! Ook in dit deel werkt hij de personages goed uit. Enerzijds zijn het criminelen die nergens voor terug deinzen anderzijds zijn het ook gewoon mensen die eigenlijk een gewoon leven willen leiden maar steeds verder de misere in worden getrokken.Een corruptepolitie-agent die zich iets teveel met een zaak bemoeit die raakvlakken schijnt te hebben met de moord op Olaf Palme en zo het criminele circuit verder wordt ingeduwd. Een ex-huurling die niet meer kan aarden en een persoonlijke kruistocht ontketend tegen mannen die vrouwen misbruiken. Daarnaast een kruimeldief die de broer is van zijn buurvrouw die hij heeft geholpen. Wederom is het erg knap hoe Lapidus deze drie verhalen niet alleen vertelt maar ook met elkaar verbindt. Door de verschillende verhaallijnen is het wel bijna een must om het boek in een ruk uit te lezen maar dat is geen straf met zo'n goed boek! Ik kijk al uit naar deel 3 en dat zullen wel weer drie mannen zijn en die niet uit dit boek komen!

Voeg een recensie toe »

   Verlangen naar meer rattenstront!

Geschreven op maandag 12 maart 2012 door Mads Bruijnesteijn

Tijdens het schrijven van Snel Geld, het eerste deel in de Stockholm-trilogie, besefte Jens Lapidus dat hij meer boeken nodig had om het verhaal van de Stockholmse onderwereld te vertellen. Hij besloot er een trilogie van te maken. Een tweede boek is een belangrijke schakel voor het wel of niet slagen van een dergelijke reeks. Een eerste deel kan nog zo goed zijn, als het tweede boek niet aanslaat, heeft niemand het meer over de trilogie, laat staan dat veel mensen het derde deel aanschaffen. Bloedlink is het tweede boek.

In Bloedlink laat de Zweedse auteur de bekende hoofdpersonen uit Snel Geld achterwege en introduceert hij drie nieuwe hoofdpersonen. Op zich vreemd dat hij dit doet; het succes van deel een lag juist in de sterke personages. Maar om een volledig beeld te schetsen van het criminele Stockholm zijn er meerdere invalshoeken nodig. Zo maken we nu kennis met Thomas Andren, die al jarenlang werkzaam is als politieagent in Stockholm. Als zij in een kelder een zwaar mishandeld lijk vinden, zegt zijn gevoel dat hij deze zaak verder moet uitzoeken. Maar al snel wordt hij tijdens het onderzoek gehinderd door zijn superieuren. Dit gaat zelfs zo ver dat hij wordt overgeplaatst naar een andere afdeling. Dit klopt niet. Thomas besluit een bijbaantje te zoeken om zo het onderzoek, dat hij nu privé doorvoert, te kunnen bekostigen. Hij gaat voor de Joegoslavische maffia werken als beveiliger van een stripclub..

Mahmud, een Iraakse Zweed, zit in de schulden en heeft geld nodig. Hij besluit zijn ervaringen in het drugscircuit aan te bieden aan de Joego’s onder leiding van Radovan (die we nog kennen uit Snel Geld). Al snel komt hij erachter dat er allerlei ogen en haken zitten aan het werken voor de Joego’s en hij wilt er uitstappen, maar dat gaat zomaar niet..

Dan is daar nog Niklas Brogren die zijn leven voortzet in zijn geboorteland Zweden na jaren als huursoldaat in Arabische landen te hebben gebivakkeerd. Hij kende een moeilijke jeugd waarin zijn moeder regelmatig werd mishandeld en hij werd weggestopt in een kelder vol met ratten. Nu hij terug is, gebruikt hij zijn ervaringen van het leger als middel om vrouwen te helpen die, net als zijn moeder vroeger, worden mishandeld door mannen. Hij draait hier een beetje in door, met alle gevolgen van dien..

Wederom leidt Jens Lapidus de lezer rond in een donker Stockholm. De personages zijn verfrissend, sterk en meedogenloos. Ditmaal heeft de Joego-maffia niet de grootste rol in het boek, maar toch hebben zij nog steeds de touwtjes in handen. En de link met de karakters uit deel een wordt ook gelegd, doordat Mahmud op een zeker moment contact krijgt met Jorge, de latino. De opbouw is hetzelfde; we leren de drie hoofdpersonages kennen en volgen hun (criminele) handelingen. De Zweedse strafrechtadvocaat Lapidus laat de lezer zien dat de mensen aan de schaduwzijde van de samenleving ook een leven hebben. En dat zij keuzes maken die vanuit hun situatie gezien de enige juiste zijn. Uiteindelijk komen de verhaallijnen samen en is de apotheose een explosie van een afsluiter.

De kracht en de uniekheid van de boeken van Lapidus ligt in het taalgebruik dat hij zijn karakters meegeeft. Deze is hard, staccato, ‘streetwise’ en past geheel in de sfeer van het boek. Jens Lapidus maakt de mensen duidelijk dat er een ander Stockholm bestaat. Mensen buiten Zweden denken dat het land vredig, gelukkig en volmaakt is. Dat is onzin. Als je aan de oppervlakte krabt, is alles pure rattenstront. Dus ik raad alle lezers aan om vooral aan de oppervlakte te blijven krabben, want dit tweede deel doet mij verlangen naar meer rattenstront. Op naar deel 3!

   Topthriller van topauteur

Geschreven op zaterdag 4 december 2010 door Jos van Cann

Alledrie de hoofdpersonen in Bloedlink zijn dat ook. Jens Lapidus slaagt er in het tweede deel van de Stockholm Noire trilogie in het voorgaande deel, Snel geld (in de bioscoop onder de originele titel Snabba Cash) te evenaren zo niet te overtreffen.

En weer zijn het niet de geijkte thrillerpersonages die het Stockholm van Lapidus bevolken, net als de vorige keer. Nu zijn het Thomas Andrén, een corrupte politieagent die op eigen houtje onderzoek verricht; de voormalige huurling Niklas Brogren, die aan een posttraumatisch stress syndroom lijdt en alle vrouwen(mis)handelaren de wereld uit wil helpen en dan is er nog Mahmud, een Turkse onderwereldcrimineel die zich voortdurend in de nesten werkt. En dan is natuurlijk nog het groot Zweeds trauma: de nog steeds onopgeloste moord op premier Olaf Palme, bijna vijfentwintig jaar geleden.

Lapidus toont zich (wederom) een duivelskunstenaar op het gebied van plot, taal en stijl. Het doet wat denken aan James Ellroy af en toe, agressief, kortaf maar o, zo knap geschreven (en vertaald ook in dit geval, vanwege het slang). Het is geen fraaie wereld die hij schetst, maar wel uiterst realistisch. Topthriller van een topauteur waar we nog veel plezier van gaan beleven.

Bovendien kent hij zijn klassieken: op pagina 290 verwijst hij naar de Zweeds misdaadauteur Jan Guillou. Dat was óók een Stieg Larsson, in zijn tijd, net zoals Jens Lapidus dat nu is.