Titel | De val van Tammy Davidson |
Auteur(s) | Lex Passchier |
ISBN | 9789021807560 |
Afmetingen | 215x141x32 mm |
Aantal pagina's | 368 |
Uitgever | Luitingh Sijthoff |
Taal | Nederlands; Vlaams |
Levertijd | 2-3 werkdagen |
Prijs | € 22.99 |
Bindwijze | Paperback |
Gewicht | 459 gram |
Lex Passchier (1976) is scenarioschrijver en je kent hem indirect via tv-reeksen als Baantjer, Gooische vrouwen en Oogappels en dit is zijn debuutthriller. En niet zomaar een, dit is ècht een literaire thriller, constateert ook Marjolein de Cocq in het Parool in een interview met de auteur. “Dat was precies mijn ding. Het begrip literaire thriller is uitgehold. Ik bedoel het niet pretentieus, maar ik wilde meer dan een rechtlijnig verhaal vol plot met oorzaak en gevolg. Ik wilde ook echt iets vertellen over deze tijd, over de krachten die nu spelen. Het genre van de thriller is daarvoor zo geschikt. Sjöwall en Wahlöö deden dat bijvoorbeeld met hun boeken over Martin Beck, die tegelijk heel veel zeiden over de Zweedse maatschappij.”
Mozaïekthriller
“Passchier trekt een heel bouwwerk op in zijn mozaïekthriller De val van Tammy Davidson. Uiteindelijk komt alles keurig samen”, aldus Rob van Scheers in de Volkskrant. En zoals een goede mozaïekthriller betaamt begint het met een op het oog losstaand verhaal over Puck. Zij maakt tijdens een kampeervakantie in Zuid-Frankrijk iets gruwelijks mee. Haar lot lijkt onlosmakelijk verbonden met dat van een jongeman Jonathan, een voortvluchtige moordenaar, die in het tweede deel zijn opwachting maakt. Uiteraard wacht Jonathan een klopjacht onder leiding van rechercheur Cees Vermunt. Die belandt in Griekenland bij de jonge schrijfster die een verhaal heeft geschreven dat een verbindende factor blijkt en die bij kan dragen aan de oplossing.
Overtuigend
Zoals Passchier in het interview al aangeeft is zijn debuut geen standaard who done it of policier. Dat vraagt wel iets van de lezer. Die lijkt aan de hand te worde meegenomen, maar komt gaandeweg toch nogal wat zijsporen tegen die hem of haar op het verkeerde been zetten. Dat doet de auteur – terugblikkend – overtuigend en vol verrassingen. Bovendien doorspekt hij het verhaal ook met verwijzingen naar andere bekende moordenaars of moordenaars met bekende slachtoffers.
En dat zorgt er ook voor dat de lezer uiteindelijk toch beloond wordt voor zijn doorzettingsvermogen. Dat is echter wel vereist gezien de hier en daar wat onevenwichtige opbouw van het verhaal. Maar laat u daardoor niet weerhouden. Absloute aanrader!